Portrete de Campioni – Urs Imboden

January 10, 2010 at 11:10 pm | Posted in etic, JO, Portrete de Campioni, Povestiri despre Schi | 3 Comments

Era prin noiembrie 1999. Sezonul tocmai incepuse. Prima cursa, dupa deschiderea din octombrie, de pe ghetar, era la Park City. A fost o cursa plicticoasa, primul slalom dupa retragerea lui Tomba. Schiorii se adaptau inca cu noile schiuri, multi cadeau deoarece ramaneau cu greutatea pe cozi. Era prima cursa din sezon pe care o comentam. Dintr-un anumit motiv tin bine minte acea cursa. Zapada era moale, partia nu tinea prea bine. Urs Imboden, un tanar elvetian calificat in extremis pe locul 30, a deschis mansa a IIa. Nu a rupt gura targului, insa a mers frumusel si a ajuns jos. Motivul pentru care tin bine minte acea cursa este ca elvetianul a ramas pe primul loc pana aproape de sfarsit. Eram inca departe de momentul Val d’Isere 2008 cu GSul de pe Face Belvarde, pe vremea aceea salturi prea mari nu existau. Pana la urma Urs a terminat pe 5. M-am bucurat mult pentru el si prietenii mi-au spus ca s-a vazut in comentariu.

Au trecut ani. Rezultatul din ’99 nu a mai fost repetat. A ramas singurul top 10. In februarie 2005, la Mondialele Militare, l-am reintalnit pe Urs. El a concurat pe partia de la Predeal, eu i-am comentat evolutia inca odata, chiar de pe partie. Nu am vorbit atunci prea mult cu el (m-am concentrat pe lotul mult mai valoros de italieni) dar acum regret asta.

Un an mai tarziu am aflat ca Urs a devenit “moldovean” alaturi de Roux si de altii. Nu stiu dedesubturile acestei miscari insa am facut legatura cu prezenta lui la Predeal. Daca Urs a venit in Romania ca sa testeze o eventuala trecere in lotul nostru, m-am intrebat. Oricum, daca au existat, intentiile sale au fost descurajate de lipsa oricarui oficial din partea federatiei la acest concurs. Nici a doua zi, la concursul FIS unde urma sa “primim” multe puncte FIS, nu a fost prezent niciun “federal”. De altfel concursul de a doua zi nici nu a mai avut loc. Motivul? Nu s-a gasit cineva care sa ii spuna celui de pe ratrac, pe atunci dl Stinghe, sa bata partia. Cine credeti ca era organizatorul? Federatia Romana de Schi si Biatlon. In fine, daca as fi vorbit cu Urs poate as fi aflat de intentiile sale.

Cert este ca Urs a migrat in Moldova. L-am tot urmarit de atunci. Presedintele federatiei de peste Prut era mandru ca “Ursul” evolueaza pentru “micuta sa tarisoara” si tragea nadejde la medalii olimpice in 2006. Am comentat asta pe post, intrebandu-ma de ce federatia noastra nu urmeaza exemplul moldovenilor. Urs insa rata constant calificarea in mansa a doua. Unii domni cu trasaturi caracteristice vechilor structuri (au si ei din astia, cum nu?) incepusera deja sa declare ca schiorii importati sunt de mana a doua.

Apoi anul trecut am gasit intre stirile sosite de la Helen Scott Smith una foarte importanta: Herbst se antreneaza la Kutai cu Didier Thoeni alaturi de alti cativa “proscrisi”. Printre ei Kilian Albrecht si …Urs Imboden. Didier Theoni este unul dintre cei mai buni antrenori, desi are si el problemele sale cu federatia austriaca. Nu degeaba Herbst a fost slalomistul numarul 1 sezonul trecut in Austria. Multe orgolii in schi, la ei ca si la noi.

Iata-ne acum in sezonul 2009 / 2010. Este un sezon olimpic iar roadele muncii la Kutai incep sa se vada. Astazi Urs a obtinut al doilea top10 din cariera, primul dupa mai bine de 10 ani, motiv pentru care l-am numit Omul Zilei. Urs are 35 de ani, este in forma si are sansa sa la Olimpiada. Il consider un mare campion prin felul in care a reusit sa revina si ii urez succes.

Si inca ceva. Rezultatele sale au inceput deja sa aduca bani federatiei moldovene. Oare cei de la federatia noastra nu regreta ca nu au incercat ei draftarea lui Urs? Daca imi amintesc de momentul Predeal 2005 cred ca nici macar nu le pasa. Poate cand federatia nu va mai fi federatie si de biatlon si de sarituri si de ce-o mai fi (sunt vreo 6 discipline acolo si un ciolan in conformitate) iar la schi alpin vor fi oameni din schi alpin, nu doar niste functionari care n-au concurat in veci (cu o exceptie, dl Cristea). Pana atunci…sa ne dam copiii la tenis.

3 Comments »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. fain blogul

  2. Multumesc🙂

  3. […] aceasta galerie selecta, in care am reusit sa cuprind pana acum pe Miki Fera, Horia Colibasanu, si Urs Imboden, alaturi de Kilian Albrecht, Herman Maier, Maria Riesch sau Lindsey Vonn . O stiu de pe vremea cand […]


Leave a Reply

Create a free website or blog at WordPress.com.
Entries and comments feeds.

