Inca un schior sacrificat pe altarul federatiei

March 18, 2013 at 10:15 pm | Posted in etic | Leave a comment
Tags: , , ,

andrei centiuIn urma cu 3 ani, secretarul general al federatiei de schi si biatlon, dl Puiu Gaspar, o suspenda pe Edit Miklos, de departe cea mai valoroasa schioare a Romaniei si o obliga sa schimbe tara. Cu un an in urma fusesem suspendat, la randul meu, din competitiile de schi si nu numai, pentru ca indraznisem sa rog federatia sa isi respecte sportivii. Dupa Edit, un alt schior olimpic, Dragos Staicu, este declarat persoana non grata de catre federatie. La Campionatele Nationale nu mai are cine sa vina. Acum tunurile federatiei s-au indreptat catre o alta speranta, juniorul Andrei Centiu (foto). Cati schiori sacrificati vom mai vedea pana la purificarea federatiei?

Iata articolul intitulat “Cel mai bun junior român face schi pe banii părinților” si aparut in Sport Junior | Evenimentul zilei:

“Brașoveanul Andrei Cențiu se antrenează în Italia, dar concurează cu mândrie pentru România, deși federația de specialitate nu îi acordă nici cel mai mic sprijin.

Andrei are 17 ani, dar pare mult mai matur. Îşi alege vorbele cu grijă şi nu e încrezut. În ciuda faptului că face şcoala prin „corespondenţă”, Andrei a terminat clasa a IX-a cu media 9.23! „Tata e profesor de matematică, aşa că partea cu matematica e rezolvată. La fel şi cu fizica. Restul învăţ sigur. Citesc mereu. Citesc peste tot. Timp să am”, spune Andrei.

Povestea schiorului Andrei Cenţiu începe în urmă cu 11 ani, atunci când a decis să facă schi de performanţă. „Primul meu club a fost CSU Braşov, dar mai mult cu numele. Apoi am activat la Top Sport, un club înfiinţat de tata şi la care activa un singur sportiv, eu!”, povesteşte Andrei. La 7 ani, Andrei a plecat în Italia, la Sestriere. S-a înscris la clubul din micuţa localitate din nord-vestul Italiei, unde a început să facă performanţă.

„La 8 ani, am ieşit al treilea la slalom special, deşi mulţi dintre adversarii de pe pârtie aveau cel puţin un an mai mult decât mine. Apoi la 9 ani, am ieşit primul”, spune Andrei, care îşi aminteşte cu plăcere de concursurile unde copiii, inclusiv el, erau premiaţi de legendarul Alberto Tomba.

„La 13 ani m-am mutat undeva lângă Val Gardena, la Vallese”, spune Cenţiu. În celebra staţiune italiană l-a cunoscut pe fostul schior Hannes Schmid, fost component al lotului de schi al Italiei. De atunci cei doi sunt nedespărţiţi. „În relaţia cu Hannes, 99 la sută e prietenie”, intervine în discuţie Marius Cenţiu, tatăl lui Andrei. Hannes Schmid a fost prezent inclusiv la FOTE, unde i-a stat alături lui Andrei.

Cariera lui Andrei Cenţiu a fost posibilă doar datorită faptului că familia sa are o situaţia mai bună ca a altora, care au fost nevoite să-şi retragă copiii de la schi pentru că nu au mai avut bani să-i susţină şi nici federaţia nu i-a băgat în seamă.

Tatăl lui Andrei spune că federaţia „l-a săpat” sistematic pe fiul său neînscriindu-l la concursuri

„Războiul” dintre tatăl lui Andrei şi mai marii schiului românesc şi-a desfăşurat deja câteva episoade. „Am fost declarat la un moment dat persona non grata. Vreau să se înţeleagă de la început că nu mă interesează nicio funcţie oficială. Nu mă interesează decât ca băiatul meu, dar şi ceilalţi copii talentaţi din această ţară, să aibă în federaţie un sprijin, nu un duşman”, spune Marius Cenţu, tatăl lui Andrei.

Cenţiu-senior povesteşte cum ani în şir Federaţia Română de Schi „l-a săpat” pe fiul său, neînscriindu-l la mai multe concursuri, deşi forul de la Bucureşti n-ar fi trebuit să dea decât un mail. Acesta dezvăluie propunerea făcută federaţiei: „Am vrut să încheiem un contract. Să mă lase să-i fac programul lui Andrei. M-am angajat să-l finanţez în continuare pe fiul meu, iar în cazul realizării unui obiectiv stabilit de comun acord cu federaţia, atunci să primească şi el o parte din banii cheltuiţi pe pregătire. Nicăieri în lume nu mai există aşa ceva”.

“Nu vă puteţi da seama cât de umilitor e să ajungi la un concurs şi să afli acolo că nu eşti înscris. Noroc cu organizatorii.”
Citeste tot articolul
Sursa text & foto: Evenimetul Zilei | Adi Dobre

Leave a Comment »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a Reply

Blog at WordPress.com.
Entries and comments feeds.

